dinsdag 1 september 2009

#17 Genealogie 2.0

Wie zichzelf of iemand anders googled komt daarbij meestal wel een paar genealogische websites tegen. Altijd leuk om te lezen dat je in de 19e eeuw al een paar keer overleden bent. Het is duidelijk dat er steeds meer websites komen waarop mensen de resultaten van hun zoektocht naar voorvaderen publiceren.
Het stamboomforum lijkt er op gericht om iedereen die zich met stamboomonderzoek bezighoudt te ondersteunen en met elkaar in contact te brengen. Misschien komt het omdat ik geen genealoog ben, maar ik weet niet of ze daarin slagen. Het ziet er allemaal erg rommelig uit. Niet echt een overzichtelijke website. Ook het forum lijkt een wirwar. Hoe kom je er hier ooit achter of iemand al bezig is met een onderzoek naar jouw familienaam? Alleen de tagcloud biedt uitkomst, maar echt veel namen staan daar niet in. Pech als je achternaam niet De Vries is....
Wel erg leuk om te zien dat mensen aanbieden onderzoek voor een ander te doen.

Voor het Nationaal Archief is deze website volgens mij niet geschikt om zelf actief op te zijn. Maar het is wel een goede manier om op de hoogte te blijven van wat die genealogen allemaal doen. Ze zijn immers met veel en maken een belangrijk deel uit van onze bezoekers.
Misschien zou het een goed idee zijn om zelf een dergelijk forum te hosten (graag dan iets overzichtelijker dan Stamboomforum). Hierop zouden bezoekers elkaar kunnen helpen, maar zouden er ook vanuit hier tips voor onderzoek kunnen worden gegeven. Op die manier kom je er ook snel achter waar de struikelblokken zitten en waar je dus meer informatie over moet verschaffen als archiefinstelling.

1 opmerking:

  1. Ik heb daar ook last van hoor. Enorm veel sites en met name fora over genealogie vind ik enorm chaotisch.

    Wat dat betreft vind ik het Stamboomforum nog best overzichtelijk in vergelijking bijvoorbeeld met een HCC genealogiesite of de vele Google Discussiepagina´s over genealogie.

    De chaos zit ook een beetje gebakken in de vele threads die stamboomonderzoek, en met de name vragen daarover (online) opleveren.

    En wellicht kan de onderzoeker de opmaak, het overzicht ook niet zo heel veel schelen, zolang zij maar een antwoord op de vraag krijgen. Dat gedrag vertoon ik ook wanneer ik op zoek ben naar een goed antwoord, plots doet opmaak en lay out er een stuk minder toe ;-).

    BeantwoordenVerwijderen