dinsdag 16 juni 2009

#5 meer RSS

Tja, meer RSS. Eerlijk gezegd heb ik er de afgelopen twee weken niet echt veel mee gedaan. Ik merk dat ik toch eerder even langs mijn favoriete pagina's ga, dan dat ik mijn Netvibes bekijk. Bovendien had ik er, na de eerste ronde, ook geen nieuwe feeds meer aan toegevoegd.
Dat komt vooral omdat ik, naar nu blijkt, het internet redelijk beperkt gebruik.
Ik gebruik het internet als nieuwsbron, naslagwerk en voor het onderhouden van sociale contacten. Ik volg geen blogs, breng geen weekenden door met het zoeken naar leuke filmpjes en heb ook geen speciale onderwerpen waar ik alles zo snel mogelijk van wil weten. Bovendien bezoek ik maar zelden nieuwe sites. En zeker geen sites waarvan ik meteen zo blij word, dat ik alles dat ze publiceren, meteen wil weten.

Maar natuurlijk heb ik wel braaf mijn opdrachtjes voor ding 5 gedaan.
Google Blogsearch: wel gebruikt, maar ben met mijn zoektermen niet gestuit op blogs die ik wilde volgen. Hoe vind je in die enorme brij van blogs die voortkomen uit je zoekterm ook daadwerkelijk leuke blogs? Ik ga ze niet eerst alle vijftig bekijken. Of is dat wel de bedoeling?
Iets enthousiaster ben ik over Technorati. Vooral dat je bij de blogs op onderwerp kan zoeken, maakt het geheel een stuk overzichtelijker. Helaas was er geen kopje geschiedenis, maar de kopjes literatuur, architectuur en films lijken veelbelovend. Bovendien kun je ook zoeken naar foto's, filmpjes, kanalen etc. Handige site, mocht ik ooit specifiek ergens naar willen zoeken.
Via Bloglines heb ik me geabonneerd op alle blogs waarin het Nationaal Archief voorkomt. Nu snap ik eindelijk hoe iedereen altijd zo snel weet wanneer GeenStijl weer eens aandacht besteed aan een foto van het NA!

Wat betreft het orde scheppen in mijn feeds. Dat heb ik meteen al gedaan. Daarom was ik ook meteen enthousiaster over Netvibes dan over mijn oude MSN-startpagina. Ik heb keurig tabjes voor nieuws, ontspanning, mijn groepje van 23 archiefdingen, algemeen en het tabje internet, waar ik nu de feed van blogs over het NA heb toegevoegd. Lekker overzichtelijk.

Dankzij ding 4 en 5 kan ik nu eindelijk uit de voeten met RSS. Mocht ik ooit iets tegenkomen dat ik absoluut wil volgen, dan weet ik nu hoe ik dat aan moet pakken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten