maandag 24 augustus 2009

#14 Instant Messaging

Instant Messaging is een tool die ik al heel lang gebruik. Bijna net zo lang als ik een e-mail account heb. Niet dat ik één van die mensen ben met een (laag!) ICQ-nummer hoor. Het was altijd MSN.
Hoewel het gebruik van MSN onder mijn vrienden de laatste jaren flink gedaald is, staat ie bij mij meestal thuis nog wel aan. Het is een prettige manier om contact te houden met vrienden die verspreid over de wereld wonen. Of om even bij te kletsen. De drempel ligt net wat lager dan de telefoon pakken. Bovendien kun je makkelijk zien of het de ander uitkomt dat jij even komt buurten (status online, bezet of afwezig).
Bij officiële instellingen ligt de drempel voor het chatten bij mij juist weer wat hoger dan voor bellen. Ik vind het toch een gek idee om te chatten met een totaal onbekende, terwijl ik dat over de telefoon helemaal geen probleem vind. Misschien is dat omdat instant messaging voor mij altijd een persoonlijk communicatiemiddel is geweest en nooit iets zakelijks.
Of chatten een goed communicatiemiddel is voor het NA, weet ik niet zo goed. Het zou een mooie aanvulling kunnen zijn op de dienstverlening, als klanten en medewerkers er ook goed mee omgaan. Niets zo irritant als een langzaam, langs elkaar heen chattend, gesprek. Bovendien is het soms moeilijker om van een chat af te komen dan van een telefoontje. Stel je voor dat mensen, tijdens hun zoektocht op onze site, bij elk nieuw gevonden feitje je op de hoogte willen houden. Dat zullen ze over de telefoon toch niet snel doen. Dat verschil is ook te merken tussen gewone post en e-mail. Klanten sturen toch makkelijker een mailtje dan dat ze een brief sturen. Dat mailtje is vaak minder goed doordacht en daarmee worden de verzoeken weer onoverzichtelijk.
Een bijkomend nadeel is dat de medewerkers met chat hun dag helemaal niet meer kunnen plannen. Ik denk dat een dagje Inlichtingen met brieven, telefoon, e-mail en chat, genoeg zou zijn om mij te laten doordraaien.
Ik ben dus nog niet overtuigd van het nut voor de organisatie. Maar persoonlijk blijf ik het lekker gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten